Inteligenta Emotionala

.

Medicina traditionala accepta in prezent ideea ca cel putin 75% din afectiuni sunt psihosomatice, adica boala fizica este determinata de o cauza emotionala sau mentala. Somatic inseamna ceea ce tine de fizic, de corp, iar psycho ceea ce tine de suflet. Atunci cand apare boala, ea apare pentru a ne transmite ca este timpul sa ne schimbam o modalitate de a gandi sau o convingere interioara profund daunatoare. Gandurile predominant bolnavicioase se vor exprima mai devreme sau mai tarziu intr-un corp bolnavicios. Oamenii care traiesc mereu cu teama de boala se imbolnavesc cel mai usor.
Afectiunile pot fi prevenite si vindecate prin vindecarea propriilor tipare emotionale si mentale de care marea majoritate a oamenilor nu sunt insa constienti. Printr-o analiza constanta si introspectie a propriei persoane, a emotiilor si gandurilor predominante, se pot obtine rezultate uimitoare in prevenirea si vindecarea afectiunilor. Sunt mii de cazuri de bolnavi care s-au vindecat de afectiuni incurabile prin reorientarea in sens pozitiv a propriei gandiri si implicit a propriei vieti.


In anul 1983 Howard Gardner a introdus conceptul de ”Inteligente Multiple”. El argumenta ca nu exista doar un singur tip de inteligenta precum cea masurata prin teste si dezvoltata in cadrul scolar clasic, ci multiple tipuri de inteligente. Gardner a identificat si doua abilitati personale: auto-constientizarea starilor interioare si interactivitatea sociala eficienta.


Termenul de „inteligenta emotionala” a fost folosit pentru prima data intr-un articol din anul 1990 de catre psihologii Peter Salovey si John Mayer. Cu toate ca acest termen este relativ nou, ca si componente ale conceptului de inteligenta emotionala regasim in arhicunoscuta afirmatie a lui Socrate „Cunoaste-te pe tine insuti” sau in Biblie, „Nu fa altuia ce tie nu-ti place” si „Iubeste-ti aproapele ca pe tine insuti”. Aceste afirmatii intelepte ce dateaza de mii de ani sunt considerate in prezent de catre psihologi si psihoterapeuti ca fiind elemente de Inteligenta Emotionala.


Inteligenta emotionala este capacitatea de a recunoaste sentimentele proprii si ale altora, precum si posibilitatea de a le controla. De multe ori ne este dificil sa definim ce simtim, in termeni de suparare, teama sau orice alt sentiment, sau altadata rcunoastem sentimentul pe care il traim dar nu-l putem controla. Tocmai de aceea inteligenta emotionala este foarte folositoare in acest sens, deoarece ne ajuta sa fim mai echilibrati si sa invatam sa dobandim starea de buna-dispozitie.


Aplicarea inteligentei emotionale
A invata sa ne dominam emotiile ne face mai constienti de noi insine si de capacitatea noastra de a ne simti bine si fericiti. Putem folosi inteligenta emotionala pentru a ne imbunatati oricand situatia in care ne aflam. Aceasta nu presupune un proces complicat sau foarte dificil, ci implica o buna cunoastere a propriei persoane, a reactiilor noastre in diferite situatii (care de cele mai multe ori se repeta ciclic), a atitudinilor fundamentale fata de viata si evenimentele sale.
Exista cativa pasi care pusi in aplicare in mod constant ne pot ajuta sa ne dezvoltam inteligenta emotionala:
Fii constient de emotiile tale: un prim nivel de inteligenta emotionala consta in a invata sa ne recunoastem sentimentele si emotiile, precum si a avea capacitatea de a le evalua in functie de circumstantele si de sentimentele din trecut.
Invata sa controlezi emotiile: Este vorba de abilitatea de a controla impulsurile emotionale si de a le orienta si a le adapta la un obiectiv determinat.
Automotivarea: Unul din principiile dezvoltarii inteligentei emotionale este a invata sa ne amplificam entuziasmul in legatura cu sarcinile noastre obisnuite pentru a le realiza astfel in cel mai bun mod posibil, evitand astfel impulsurile negative date de neincrederea in sine, pasivitate si lipsa de motivatie interioara.
Empatia: Ne permite sa recunoastem si sa interpretam emotiile celorlalti. Daca acordam atentie gesturilor, privirilor, tonurilor vocii, este usor sa recunoastem sentimentele celuilalt.


Invata controlul emotiilor
Trebuie sa recunoastem ca nu putem invata de pe o zi pe alta cum sa ne controlam emotiile sau sa devenim experti in materie de inteligenta emotionala, dar merita sa ne propunem sa facem aceasta pentru ca o facem pentru binele si sanatatea noastra. Putem incepe cu pasi mici, aplicand exercitii simple care ne vor face tot mai constienti vizavi de emotiile noastre.
Primul pas este introspectia si autoconstienta, a invata sa ne identificam propriile sentimente. Este importam sa ne luam timp (este recomandat chiar sa tinem un jurnal unde sa ne notam) si sa reflectam asupra urmatoarelor aspecte:
- Sa examinam cu atentie cum realizam evaluarile proprii asupra altor persoane;
- Modul in care intram in contact cu emotiile noastre profunde;
- In ce mod ne identificam si ne interpretam propriile intentii;
- Identificarea relatiei dintre actiunile noastre si sentimentele proprii referitoare la acestea.


Descopera-ti copilul interior
Pentru a ne dezvolta inteligenta emotionala, este important sa ne redescoperim copilul interior, iar in acest sens, putem realiza urmatorul exercitiu:
Priveste o fotografie cu tine din copilarie timp de cateva minute, apoi inchide ochii si respira profund, apoi adreseaza-ti urmatoarele intrebari: Cum eram la aceasta varsta? Ce emotii traiam in acea vreme? Care era relatia cu parintii si prietenii mei?
Este esential sa acordam atentie sentimentelor care apar si sa ne amintim sa punem in practica aceste exercitii si sa le interpretam. Practicandu-le timp de cateva zile, va fi posibil sa invatam sa ne conectam cu copilul nostru interior si sa dobandim o mai buna integrare a noastra in prezent. Putem deveni astfel mult mai atenti si mai constienti la ce ne dorim, la emotiile si la trairile noastre ca adult, ne putem obiectiva cu usurinta aspiratiile profunde ale sufletului, intrand in contact direct cu acesta.
Asa cum afirma Constatin Brancusi: “In clipa in care am incetat sa mai fim copii, suntem deja morti”. Putem reflecta asupra acestor cuvinte care, in intelepciunea lor, ne dezvaluie multe taine ale vietii precum trairea cu bucurie si candoare a vietii, intampinarea cu entuziasm a tot ceea ce este bun in viata noastra.
Putem invata de la copii trairea in prezent, pe care ei o manifesta cu usurinta si naturalete si care este una dintre cheile fundamentale ale fericirii si bucuriei autentice.


Beneficiile inteligentei emotionale
Fiecare persoana are propriul mod de a gandi si de a interpreta lumea inconjuratoare si incearca sa se foloseasca de aceasta asa cum crede de cuviinta. In general, toti incercam sa ne simtim bine cu noi insine si cu ceilalti si sa finalizam scopurile si obiectivele pe care ni le propunem in viata. In acest scop utilizam doua sisteme de gandire: cel rational si cel experimental.
Sistemul rational functioneaza urmand niste reguli prestabilite. Este lent, constient, analitic, logic. Este cel pe care-l folosim, de exemplu, pentru a face un calcul matematic.
Sistemul experimental se bazeaza pe experienta traita, este automat, preconstient, rapid, usor si este relationat cu emotiile si personalitatea. Inteligenta experimentala se bazeaza pe acele ganduri care ne par in minte in mod automat referitor la orice eveniment din viata noastra si in moduri mai generale de a vedea lumea, pe noi insine si pe ceilalti. Aceste tipare de gandire sunt invatate din copilarie si sunt dezvoltate de-a lungul vietii conform experientelor care determina din felul nostru propriu de a fi.
A avea controlul asupra emotiilor noastre, a fi in contact direct cu acestea ne poate aduce multe beneficii, sub diferite forme, transformandu-ne in persoane pozitive, si implicit mai sanatoase. Iata cateva din beneficiile inteligentei emotionale:
- Imbunatateste capacitatea de automotivare;
- Genereaza empatie si ne ajuta sa relationam si sa avem incredere in ceilalti;
- Ne ajuta sa perseveram si sa obtinem rezultate pozitive in ceea ce ne propunem;
- Ne ajuta sa ne stapanim starile si emotiile interioare;
- Evita ca nelinistea sa interfereze cu capacitatea noastra rationala;
- Este o forma de a invata sa ne controlam si sa echilibram impulsurile emotionale reflexe.


Gandurile pot fi constructive sau distructive
Un exemplu simplu in acest sens este: "Cred ca nu pot avea incredere in nimeni" sau "Cred ca in esenta toata lumea este buna ". Doua viziuni diferite care conduc la moduri de actiune diferite; cheia fundamentala consta in a ne alege singuri propria viziune asupra lucrurilor. Daca am alege varianta cea buna, de orientare in sens pozitiv a gandurilor noastre? Merita sa incercam, in fond nu avem nimic de pierdut!
Este foarte important sa recunoastem intotdeauna gandurile si emotiile negative si sa acceptam faptul ca noi singuri suntem sursa lor, deci numai noi insine ne putem elibera de ele sau putem alege deliberat sa le inlocuim cu altele, pozitive, aducatoare de succes si bunastare
Gandirea constructiva este relationata intotdeauna cu inteligenta emotionala!
Putem face chiar un mic experiment cu noi insine, de exemplu sa ne propunem ca intr-o saptamana sa alegem constient sa fim optimisti, sa suradem vietii si sa ne bucuram de tot ceea ce ne aduce viata in cale. In aceasta saptamana vom urmari chiar si in situatiile neplacute sau tensionate “sa vedem partea buna a lucrurilor”. La sfarsitul saptamanii ne vom evalua starea generala emotionala si fizica, evenimentele petrecute in acest timp si vom trage propriile concluzii. Adoptand pe o perioada mai lunga de timp aceasta atitudine interioara, vom constata cu bucurie cum intreaga noastra viata se transforma in bine, iar starea de sanatate se va imbunatati simtitor.

  
  

  
  


  

Newsletter

 
Vrei sa fii informat prin email despre reduceri, promotii si noutati?





  

  

Oferte speciale

  


  

Marturiile clientilor

 

Locuiesc in Italia si in urma cu 3 luni am urmarit o emisiune cu doamna doctor Mihaela Olaru care vorbea despre prevenirea si tratarea chisturilor...

Luiza - 40 ani

Vezi mai multe marturii